کد مطلب:27760
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
اگر خدا يكي است ، پس چرا اديان ، متعدد و مختلف است ؟
در محل خوداين حقيقت مبرهن گشته است كه با توجه به نارسايي دانش بشري براي دستيابي به همه معلوماتي كه نقش اساسي را در سعادت دنيا و آخرت دارد، مقتضاي حكمت الهي اين است كه آموزه هاي وحياني را توسط پيامبريا پيامبراني به بشر ابلاغ نمايد .اما از آنجا كه : اولا : عمر هر انساني و از جمله پيامبران محدود است و مقتضاي حكمت آفرينش اين نبوده كه نخستين پيامبر تا پايان جهان زنده بماند و همه انسان ها را شخصا راهنمايي كند.ثانيا : شرايط و اوضاع و احوال زندگي انسان ها در زمان ها و مكان هاي مختلف يكسان نيست و اين اختلاف در كيفيت و كميت احكام و قوانين ومقررات اجتماعي موثر است و در پاره اي موارد تشريع قوانين جديدي طلبيده مي شود .ثالثا : شرايط زماني و مكاني به گونه اي نبوده كه يك پيامبر بتواند پيام هاي خودرا به همه جهانيان ابلاغ نمايد .رابعا : تعاليم يك پيامبر در ميان همان مردمي كه آنها را دريافت مي داشتند به مرور زمان و تحت تاثير عوامل مختلفي دستخوش تحريف و تفسيرهاي نادرست قرارمي گرفت و پس از چندي تبديل به يك آيين انحرافي مي شد . خداوندمتعال در عين يگانگي ، پيامبران متعد د را به بشر ارزاني داشت تا نكات چهارگانه فوق رعايت گردد، از اين رو حكمت تعدد انبيا و اديان روشن مي شود.براي تكميل سخن در اين باب توجه به چند نكته حايز اهميت است : 1-اصول عقايد و مباني اخلاق تمام اديان يكسان بوده ودر پاره اي از كليات احكام فردي و اجتماعي همچون نماز و زكات و انفاق هماهنگي داشته اند .لذادر نگاه اسلام تعدد در پيام آوران و پاره اي از مضامين فرعي پيام است ، امااساس دين الهي يكي بيش نيست و آن همان اسلام است كه از حضرت آدم تا خاتم استمرار دارد .2- ايمان به همه پيامبران و فرق نگذاشتن ميان آنهااز نظر تصديق نبوت و نيز پذيرفتن همه پيام ها و معارفي كه بر آنان نازل شده و عدم تبعيض ميان آنها بر هر انساني لازم بوده و تكذيب هيچ يك از پيامبران و تكذيب هيچ حكمي از احكام آنان روا نيست بلكه تكذ يب يك پيامبر به منزله تكذيب همه آنها و انكار يك حكم الهي به مثابه انكار همه احكام خدا است . 3- هرگاه شرايط زندگي بشر به گونه اي باشد كه دعوت پيامبر به همه جهانيان برسد و پيام هاي او براي آيندگان محفوظ و مصون بماند و دگرگوني شرايط اجتماعي ، مستلزم تشريفات اساسي جد يد و تغييراحكام و قوانين موجود نباشد ارسال پيامبر ديگري ضرورت نخواهد داشت وبه اعتقاد ما دين اسلام با ادامه امامت از چنين ويژگي برخوردار بوده و ازاين رو دين خاتم و جاودانه است . در اين باب، نگا : آموزش عقايد، استادمحمد تقي مصباح يزدي ، سازمان تبليغات اسلامي ، تهران ، چاپ ششم ، بهار1370، ج 1 و 2، ص 280 - 278 و درس چهارم و سي و پنجم از همين مجموعه . ;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.